Fékberendezés vizsgálat

  • Fék

A fék a gépjárművek mozgási sebességének csökkentésére, a jármű megállítására, illetve álló helyzetben történő rögzítésére szolgáló szerkezet. A fékrendszer a gépkocsik legfontosabb biztonsági-berendezése. Ne feledjük, a biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele a megfelelő fékhatás megléte! A gépkocsik jellemzője, hogy tárcsafékkel vagy dobfékkel vannak ellátva, a fékek működtetésének általános elve pedig a hidraulikus fékmozgatás.

A fékrendszer fontosabb alkatrészei: féktárcsa és fékbetét, féknyereg, fékcsövek, főfékhenger, fékerő szabályzó, fékszervó, fékpedál.

Fékfajták csoportosítás a súrlódó elem szerint:

  • Dobfék
  • Tárcsafék
  • Szalagfék

Fékfajták csoportosítása a működtetés elve szerint:

  • Mechanikus fék
  • Hidraulikus fék
  • Pneumatikus, vagy más néven légfék

A fékbetétek és a fékpofák túlzott kopása mind a féktárcsát, mind a fékdobot tönkretehetik, éppen ezért rendkívül fontos, hogy 20.000 km-enként ellenőriztesse a fékberendezés műszaki állapotát! Akárcsak a lengéscsillapítókat, a fék kopó alkatrészeit is párban kell cserélni!

Ne feledje, nem csak a fékbetét és a féktárcsa használódik el, hanem a fékfolyadék is!

A fékfolyadék elhasználódásának következtében csökken a forráspontja, romlik a korróziógátló-képessége, ami a fékrendszer levegősödéséhez vezethet. Célszerű a fékfolyadékot legalább 2 évente cserélni!

Tipp: A fékszerelés során keletkező zsíros és egyéb szennyeződéseket nyomtalanul és könnyedén eltávolíthatja féktisztító folyadékkal.

  • Féktárcsa

A jelenkor autói többnyire első tárcsafékkel vannak felszerelve, amelyek működése hatékonyabb és tartósabb, mint a dobféké.

A féktárcsa minden egyes fékeznél rendkívül nagy terhelésnek van kitéve, éppen ezért a legmagasabb technikai kritériumoknak kell meg megfelelnie. A gyártók minden egyes autótípusnál meghatároznak egy minimális féktárcsavastagságot, illetve fékdob átmérőt. Rendeltetésszerű használat esetében az első féktárcsa élettartama mindegy 40-60 ezer kilométer, míg az első fékbetété 20-30.000. A hátsó féktárcsa élettartama szintén típusfüggő, de átlagosan 50-80.000 km bír, míg a fékbetét 30-60.000 km-t.

Egy átlagos féktárcsa kopása maximálisan 2-3 milliméter lehet az új tárcsához képest. Amennyiben a féktárcsa túl van szabályozva, vagy méret alatti, úgy a hőelvezetésből adódóan könnyen deformálódhat, elrepedhet, a fékolaj pedig felforrhat.

  • Fékbetét

A gépjárműveknél a fékhatás két különböző anyag, a féktárcsa és a fékbetét súrlódása által keletkezik. Fékezés során a fékbetéteknek igen nagy teljesítményt kell kifejteniük, hiszen a betétek mindig lágyabb anyagból készülnek, mint a féktárcsák. Ebből adódóan nem csak kopásuk is gyorsabb, hanem csereperiódusuk is rövidebb. Amennyiben a fékbetétek vastagsága – a hordólap vastagsága nélkül mérve – a minimálisan előírt 2-3 mm alá csökken, az optimális fékhatás már nem biztosított. Biztonságunk érdekében a fékbetétek esetében sem szabad megfeledkezni a megfelelő minőségről, és a percíz, szakszerű szerelésről. Fontos tudni, hogy a hordólap semmiképpen nem érintkezhet a féktárcsa felületével, hiszen ez könnyen járhat a féktárcsa sérülésével. Amennyiben a fék szakszerűen van szerelve, illetve beállítva, rendeltetésszerű használat mellett a fékbetét teljes élettartama alatt biztosítja az új fékalkatrésszel megegyező hatást.

Gyakori problémák:

  • A fékbetéten apró repedések látszódnak: Az ilyen elváltozások könnyen vezethetnek a fékbetét eltöréséhez, éppen ezért célszerű a betétet mihamarabb kicserélni.
  • A fékbetét a féktárcsa felső pereme fölé nyúlva dudort képez: Ebben az esetben szükséges mind a féktárcsa, mind pedig a fékbetét azonnali cseréje. Nem ajánlott a fékbetétet lecsiszolva a féktárcsához szabályozni.
  • A fékbetét elválik a hordozólaptól: Sajnos ez a jelenség igen gyakran fordul elő a rossz minőségű fékbetétek esetében. Ilyenkor a fékbetét cserére szorul.
  • A fékbetét és a féktárcsa felületén oxidálódás, kékes elváltozás figyelhető meg: Ebben az esetben szükséges mind a fékbetétet, mind pedig a féktárcsát kicserélni.
  • A féktárcsa mindkét oldalán lévő betétek vállasodtak, illetve a fékhatás megszűnt: Ez a jelenség többnyire akkor fordul elő, amikor a fékbetétnek nem megfelelő a geometriája. A hiba javításához megfelelő fékbetéteket kell beépíteni.

Tipp: A fékbetéteket párban kell cserélni, ezen túlmenően különösebb karbantartást nem igényelnek. Egy adott gépjárműhöz több gyártó is készít fékbetétet, itt fontos megjegyezni, hogy a különböző anyagokból készült fékbetétek eltérő hatékonysággal bírnak. Egyéni vásárlás előtt javasolt szakember véleményét kérni!

  • Dobfék

A dobfék a gépjárművek kerekeire szerelt fékdobok sima felületére, dörzsbetéttel burkolt fékpofák feszítésével való hatás elérése. A dobfék élettartama – rendszeres karbantartás mellett – átlagosan 100-150 ezer kilométer. Ennek megtétele után azonban kompletten kell cserélni a dobokat, a fékpofákat, munkahengereket és a kézifékkötelet.

Fékberendezés vizsgálat – 5 Csillag Autószerviz Veresegyház: Időpontkérés