Gumiabroncs vizsgálat

A gumiabroncsok biztosítják a gépjármű egyedüli kapcsolatát az úttesttel, éppen ezért a megfelelő abroncs kiválasztása és a gumik mindenkori állapota egyértelműen meghatározza a menetbiztonságot.

A gumiabroncsok folyamatosan veszítenek nyomásukból, ezért célszerű minden hónapban ellenőrizni a keréknyomást, és a gumiabroncsok elhasználtságának fokát. A gumikban lévő alacsony nyomás az autó stabilitásának elvesztését, a vezetés pontatlanságának megnövekedését, továbbá az abnormális kopásból adódó kockázatok megjelenését idézi elő.

Amennyiben a futómintázati mélység lecsökken 1,6 mm alá, csökken az abroncs talajjal való kapcsolata, és a mintázatból a víz sem távozik rendesen, ez rendkívül nagy veszélyt jelenthet mind a saját, mind pedig környezete és az autó mechanikai alkatrészei számára.

A gumiabroncs részei:

  • A futófelület részei
  1. Mintázat (biztosítja a magas futásteljesítményt, a kedvező tapadást és a megfelelő vízelvezetést)
  2. Végtelenített fedőréteg (lehetővé teszi a magas sebességtartományt)
  3. Acélkord övrétegek (megfelelő menetstabilitást és gördülési ellenállást biztosítanak)
  • A karkasz részei
  1. textil kordbetét (segítenek megőrizni a gumiabroncs alakját magas légnyomás esetén is)
  2. Belső réteg (légzáróvá teszik a gumiabroncsot)
  3. Oldalfal (Véd azok ellen a sérülések ellen, amelyek az oldalirányú behatásokból származnak)
  4. Peremprofil (a kormányzási- és kényelmi adottságokat, valamint a menetstabilitást segíti elő)
  5. Perem-megerősítés (fokozza a kormányzás pontosságát és a növeli a menetstabilitást)
  6. Acél peremhuzal-mag (biztosítja a keréktárcsán a szilárd illeszkedést)

A gumiabroncsok sebesség indexe:

A sebességindex az adott gumiabronccsal való megengedett legnagyobb sebességet (km/h) mutatja meg. Rövidítése: SI, az angol Speed Index kifejezésből. A sebességindexet nem csak a megengedett legnagyobb sebességhatárral kapcsolatban kell értelmezni, hiszen a teljesítőképességet is mutatja. Egy nagyobb sebességindexű gumiabroncs kisebb sebességnél is jobb teljesítményt nyújt.

A gumiabroncs terhelési indexe:

A terhelési index egy olyan ipari szabvány, amely egyértelműen meghatározza egy adott jármű abroncsának maximális terhelhetőségét.

Az EU-ban 2012-ben bevezetésre kerülő egységes abroncsjelölések a gumik 3 fő jellemzőjéről adnak majd tájékoztatást:

  • Nedves tapadás (Nedves tapadás képessége A-tól G-ig terjedő skálán)
  • Külső gördülési zaj (Zajszint jelölése egy 3-as fokozatú skálán)
  • Üzemanyag-hatékonyság (A gördülési ellenállás skálája A-tól G-ig, amely az abroncs relatív üzemanyag-hatékonyságára utal).

Az alábbi esetekben javasolt a gumiabroncs cseréje:

Ha a mintaárok mélysége eléri az alábbi értékeket:

  • nyári abroncsok esetében: 1,6 mm,
  • széles gumiabroncsok esetében: 3 mm,
  • téli gumiabroncsoknál: 4 mm,
  • terepgumik esetében: 4 mm.
  • téli abroncsoknál: 4 mm-es mintaárokmélység

Abroncsnyomás ellenőrzése:

Hogy elejét vegyük a gumiabroncs különféle sérüléseinek, célszerű a levegőnyomást rendszeresen (2 hetente) ellenőrizni! Az abroncsnyomás ellenőrzését alapvetően nem üzem-meleg hőmérsékleten kell elvégezni. Azokban a gumiabroncsokban, amelyek már lefutottak egy bizonyos távolságot, nagyobb levegőnyomás jön létre a melegedés által, azonban ez a nyomás hamar lecsökken a gumiabroncs lehűlésévél. A levegőnyomás mértéke nem csak az autó iránytartását befolyásolja, de hatással van a fékezőerőre, a vonóerőre és az abroncsok futásteljesítményére is.

Tipp: Amennyiben a gumiabroncsból indokolatlanul fogy a levegő, javasoljuk, hogy ennek okát vizsgáltassa meg szakemberrel!

Gumiabroncs vizsgálat – 5 Csillag Autószerviz Veresegyház: Időpontkérés